A l’hora de fer les cerques hem consultant alguns dels materials que estan penjats a la secció de Recursos de l’aula, concretament les Competències informacionals i el Procés de cerca i localització de la informació per Internet. Després de rellegir-los diverses vegades, hem optat per fer-ne un resum-guia, per tal de què tot plegat sigui més fàcil de visualitzar. També, i seguint un cop més les instruccions del consultor, hem elaborat un llistat de termes, que hem utilitzat com a paraules clau a l’hora d’interrogar un cercador.
Les eines de cerca que ens han estat suggerides com a contingut dels materials, han aconseguit que puguem compartir un bon grapat de referències a través de Zotero, una tasca ingent i una mica feixuga. La cerca i selecció de la informació que hem fet segur que ens ajudarà a bastir el nostre projecte sobre la relació entre literatura i la història europees als segles XIX i XX.
Les diferents fases de localització de dades, els tipus de cerca, els consells bàsics que hem de seguir com a norma general quan volem trobar una informació determinada, la verificació de la credibilitat de la informació i, finalment, la forma d’interrogar un cercador, són punts molt concrets que ens han ajudat a realitzar aquesta cerca, fent-la d’una manera molt més ordenada, acotada i, en conseqüència, senzilla. També, i a banda dels consells i orientacions rebudes, ens ha calgut dotar-nos d’un seguit de criteris de validesa i de selecció per tal de fer una tria que s’adequi al màxim als objectius que ens hem fixat en la nostra cerca.
Això de cercar per Internet mai se m’ha donat massa bé. Però vés si ha estat fàcil aquest cop: primer cal fer un llistat de paraules clau, un llistat de cercadors a emprar, i a cercar! He de confessar que posar el peu fora de Google ha estat aterrant, ho he intentat amb Scirus, però ràpidament tornava al meu Google familiar; això sí, amb aquesta nova tècnica ha estat ben efectiu!
Com diu Laia a mi tampoc se m’ha donat mai res bé allò de cercar informació online. Per aquesta tasca Google és massa difús per a mi, puc estar hores i hores navegant a la web i mai trobar allò que anava a trobar. Per a mi la millor eina es Dialnet, que malgrat de vegades no té tot el que necessite sí que puc trobar una idea i articles rellevants per al tema. Espere familiaritzar-me amb Scirus prompte!
Aquesta tasca és sens dubte una de les que més m’ha agradat a l’assignatura. Com comenta la Irene, jo em podia estar un dia sencer i a la fi trobar-me decebuda per la quantitat d’esforç inútil. Ara bé, mentiria si digués que m’és fàcil canviar d’estratègia de la nit al dia; són massa anys de males pràctiques. També us diré que m’he desesperat en algunes ocasions i d’altres, he trobat una mina d’or que després s’ha esvaït per la manca de sistematització en la desada d’informació. Però també ha estat molt interessant deixar per primera vegada al google de la mà i adonar-me que és un bon aliat per les primeres cerques però no l’únic. Molts d’altres el superen en possibilitats. M’he trobat amb l’inconvenient de l’idioma i la poca traça en cercar als blocs. Tot un món a descobrir i un munt d’eines per aprendre.
Després de llegir els vostres comentaris, estic d’acord en que, finalment i després d’intentar utilitzar tots els cercadors i metacercadors suggerits en el material de consulta, l’eina definitiva és el Google. Però hem d’aprendre a incorporar noves eines a mesura que les anem coneixent i per això ens servirà aquest curs, per saber que hi ha vida fora de Google.